Źle rozliczony zakład u bukmachera? Działaj!
Firmy bukmacherskie rozliczają przyjęte zakłady bukmacherskie w oparciu o oficjalne wyniki i statystyki publikowane przez organizatorów wydarzenia lub na podstawie innych wiarygodnych źródeł. Jednak bukmacherzy popełniają czasem błędy i zakład, który powinien być wygrany, widnieje na koncie gracza „na czerwono”. Co powinien zrobić w takiej sytuacji poszkodowany typer?
Sprawdź, czy na pewno masz rację
Zanim podejmiesz jakiekolwiek kroki, koniecznie sprawdź, czy faktycznie masz rację. Dość często okazuje się, że sedno problemu leży w nieznajomości zasad rozliczania danego rynku zdarzeń u wybranego bukmachera. Dla przykładu, większość zakładów dotyczy jedynie regulaminowego czasu gry, co oznacza, że np. w meczu piłki nożnej liczą się tylko gole strzelone w czasie 1 i 2 połowy spotkania, natomiast te zdobyte w czasie ewentualnej dogrywki czy rzutów karnych – już nie. Czasem jest też tak, że inne zasady obowiązują u bukmachera X, a inne u bukmachera Y.
Dlatego jeśli nie jesteś pewny, w jaki sposób rozliczane są zakłady bukmacherskie na dany rynek w wybranej firmie bukmacherskiej, powinieneś najpierw to sprawdzić, a dopiero później obstawiać. Jeśli zakład został już postawiony i w Twojej opinii jest źle rozliczony, to także najlepiej będzie najpierw upewnić się, czy dobrze rozumiesz zasady rozliczania tego typu zakładów. Wystarczy otworzyć regulamin obstawiania zakładów, który musi znajdować się na stronie każdego legalnego bukmachera w Polsce i zweryfikować odpowiednie zasady rozliczania zakładów (ewentualnie mogą się one znajdować w dodatkowym komunikacie czy aneksie do regulaminu).
Porozmawiaj z konsultantem
Oczywiście gracz, którego zakład został niepoprawnie rozliczony, może skorzystać z instrumentu reklamacji. Jednak na początek najlepiej jest spróbować wyjaśnić sprawę w mniej formalny sposób, czyli po prostu kontaktując się z działem obsługi klienta. Aktualnie bukmacherzy internetowi zapewniają użytkownikom po kilka metod kontaktu (np. e-mail, formularz kontaktowy), jednak najprościej jest porozmawiać z konsultantem firmy bukmacherskiej poprzez czat na żywo.
Na pewno trzeba będzie podać swoje dane i informacje na temat zakładu, który został błędnie rozliczony (np. numer kuponu, zdarzenie, jakiego dotyczył zakład). Warto przygotować zrzuty ekranu, na których widoczne będą dane dotyczące postawionego kuponu, ale też screeny z wynikami meczu czy tego zdarzenia, którego dotyczył obstawiony zakład. Można też przedstawić inne dowody na to, że bukmacher popełnił błąd i powinien go jak najszybciej naprawić.
Zdecydowanie zalecamy przy tym zachować spokój i skoncentrować się na rzeczowym przedstawieniu szczegółów sprawy. Zbyt emocjonalne podejście, krzyczenie i rzucanie inwektyw na pracownika firmy na pewno nie pomoże w rozwiązaniu problemu. Przeciwnie, agresywne zachowanie może tylko zaszkodzić, bo obrażony konsultant zapewne nie potraktuje sprawy priorytetowo.
Złóż reklamację
Jeśli pomimo zgłaszania problemu do biura obsługi klienta nie zostaje on rozwiązany, warto złożyć oficjalną reklamację. Taka możliwość istnieje u wszystkich legalnych bukmacherów w naszym kraju, ponieważ do tego zobowiązuje ich polskie prawo. W jaki sposób wygląda procedura składania reklamacji i jakie są dokładne terminy (np. do kiedy można zgłosić reklamację, ile czasu na rozpatrzenie sprawy ma bukmacher) – wszystko to musi być zawarte w regulaminie zakładów bukmacherskich danej firmy. Co oczywiste, złożenie reklamacji i jej obsługa jest dla gracza w pełni darmowa – niezależnie od tego, jakim wynikiem się zakończy (czy zostanie uznana czy też nie).
Choć poszczególni bukmacherzy mogą się nieco różnić, jeśli chodzi o metody składania reklamacji, zdecydowana większość umożliwia dokonanie tego zarówno w formie elektronicznej, jak i tradycyjnej. Zazwyczaj na stronie bukmachera znajduje się specjalny formularz elektroniczny służący do załatwiania spraw tego typu. Drugą opcją jest przesłanie reklamacji w formie wiadomości e-mail, a trzecią przekazanie jej w formie pisemnej listem (ewentualnie osobiste dostarczenie) do siedziby firmy bukmacherskiej.
Niezależnie od wybranej formy, reklamacja powinna zawierać podstawowe dane osobowe gracza oraz informacje na temat przedmiotu reklamacji, w tym: numer kuponu, datę i miejsce zdarzenia, rodzaj oferty (przedmeczowa, na żywo, na sporty wirtualne lub na gry karciane) oraz wyjaśnienie, czego w tej sytuacji gracz oczekuje od bukmachera.
Po rozpatrzeniu sprawy bukmacher wypłaca użytkownikowi należną mu wygraną albo przekazuje wyjaśnienie, w którym uzasadnia przyczynę nieuwzględnienia reklamacji.
Uważaj na terminy
Każdy bukmacher zastrzega w swoim regulaminie usług, jaki jest maksymalny czas na wykonanie danej czynności. Pierwsza kwestia dotyczy tego, ile czasu na złożenie reklamacji ma gracz i zaznaczmy od razu, że jest on z reguły liczony od daty ogłoszenia oficjalnych wyników (a nie od momentu rozliczenia zakładu przez bukmachera, co czasem może mieć znaczenie). Najczęściej legalni bukmacherzy w Polsce na złożenie reklamacji dają użytkownikom dokładnie 30 dni od ogłoszenia oficjalnych wyników. Są jednak też firmy bukmacherskie, w których gracz ma tylko 21 dni lub nawet tylko 14 dni na skierowanie sprawy na formalną ścieżkę. Z drugiej strony czas na podjęcie działania może być też dłuższy – u wybranych bukmacherów jest to aż 60 dni. Natomiast kiedy określony czas upłynie, to nawet jeśli rzeczywiście doszło do błędu bukmachera, nic już nie można zrobić – reklamacje złożone po upływie terminu wskazanego w regulaminie firmy bukmacherskiej nie są w ogóle rozpatrywane.
Druga sprawa związana jest z tym, ile czasu na rozpatrzenie reklamacji ma bukmacher. Zwłaszcza jeśli potencjalna wygrana była wysoka, szybkość zweryfikowania sprawy i ewentualna zmiana decyzji bukmachera ma przecież dla graczy ogromne znaczenie. Jak się okazuje, w przypadku bukmacherów w Polsce maksymalny okres procedowania reklamacji to najczęściej 21 dni.
Kiedy warto złożyć reklamację u bukmachera?
Oczywiście reklamacja może zostać złożona nie tylko wtedy, kiedy bukmacher zupełnie niepoprawnie rozliczy zakład bukmacherski (uzna za go za przegrany zamiast za wygrany). Z tego narzędzia można skorzystać w różnych przypadkach – zawsze wtedy, gdy mamy podstawy czuć się pokrzywdzeni przez danego operatora zakładów bukmacherskich. Dla przykładu może się zdarzyć, że zakład zostanie rozliczony jako wygrany, jednak kwota wygranej będzie niższa niż wynika to z obliczeń. Techniczne lub innej natury problemy mogą też spowodować, że choć kupon wyświetla się „na zielono”, wygrana nie wpływa na saldo gracza. Nieprawidłowości mogą też wystąpić podczas rozliczania zakładów akumulowanych czy systemowych, które są bardziej złożone niż pojedyncze zakłady bukmacherskie.
Poza tym zastrzeżenia mogą się pojawić w odniesieniu do bonusów i promocji bukmacherskich – najczęściej chodzi o niepoprawnie naliczony obrót bonusem lub nieprzyznanie należnego graczowi bonusu (np. bonusu powitalnego).
Zawsze, kiedy występuje tego rodzaju sytuacja, warto zacząć od konsultacji z pracownikiem bukmachera, żeby rozeznać się, czy na pewno mamy rację, a jeśli tak, to czy sprawy nie da się załatwić od ręki. Składanie reklamacji powinno być następnym krokiem w walce o to, co się nam po prostu należy.