Ambasadorzy bukmacherów
Celnie wybrany ambasador marki jak nikt inny potrafi przekonać odbiorców, że właśnie ten bukmacher jest godny zaufania i ma najlepszą ofertę zakładów czy promocji. Ambasadorzy mogą też podnosić rozpoznawalność bukmachera, wpływać pozytywnie na sposób jego postrzegania i wyróżniać go spośród konkurentów. Wszystko to sprawia, że legalni bukmacherzy bardzo często nawiązują współpracę z gwiazdami sportu oraz różnymi sławami z branży sportowej.
Jak jednak wygląda tego rodzaju promocja i z kim aktualnie współpracują firmy bukmacherskie w Polsce? Poniżej zamieszczamy listę, na której znajdują się ambasadorowie poszczególnych bukmacherów, a pod zestawieniem wyjaśniamy, na czym polega tego typu marketing.
Dnia 09.06.2022 roku firmy bukmacherskie współpracują m.in. z następującymi sportowcami, dziennikarzami, komentatorami sportowymi i innymi osobistościami związanymi ze światem sportu:
- Superbet: Jerzy Dudek, Sławomir Peszko, Jan Błachowicz, Adam Kornacki, Michał Bugno, Qesek.
- STS: Aleksandra Mirosław, Remigiusz „reZigiusz” Wierzgoń, Janusz Walczuk, Wiktor „TaZ” Wojtas.
- Fortuna: Tomasz Ćwiąkała, Andrzej Twarowski, Łukasz „Juras” Jurkowski.
- ETOTO: Mateusz Borek, Artur Wichniarek.
- Betfan: Mariusz Pudzianowski.
- Fuksiarz: Krzysztof Stanowski.
- Betclic: Michał Pol, Footroll, Zwykły Kibic.
- eWinner: Marcin Gortat (bukmacher zakończył już działalność).
Ambasadorzy bukmacherów – korzyści i zagrożenia
Marketing i promocja firm bukmacherskich są w znaczącym stopniu ograniczone przez przepisy polskiego prawa. Pomimo to, sama reklama jest (w określonych prawnie ramach) dozwolona, a bukmacherzy mogą stosować np. sponsoring sportu i wykorzystywać go do celów promocyjnych. Jeszcze innym sposobem na marketing bukmacherów jest zawieranie umów o współpracy wizerunkowej ze znanymi z mediów osobowościami. Ponieważ bukmacherzy kierują swoją ofertę przede wszystkim do osób zainteresowanych sportem, stąd zdecydowana większość osób, które zostają zaangażowane do promowania marki, to postacie z szeroko pojętej branży sportowej.
Tego rodzaju promocja bukmachera może przynieść wiele korzyści. Dobry ambasador kojarzony z daną firmą będzie generował pozytywne skojarzenia z samą marką oraz zwiększy zaufanie i wiarygodność bukmachera. Szczególnie nowi i słabo jeszcze wyróżniający się na tle konkurencji bukmacherzy mogą w ten sposób budować swoją rozpoznawalność wśród kibiców i graczy. Co więcej, jeśli popularny ambasador aktywnie udziela się np. w mediach społecznościowych, zdecydowanie może się to przełożyć na zasięgi bukmachera i na liczbę użytkowników obstawiających u niego zakłady bukmacherskie.
Oczywiście marketing oparty o współpracę ze znaną personą nie zawsze przynosi założone rezultaty. Jeśli ambasador nie jest odpowiednio dobrany czy zastosowane zostaną niewłaściwe działania marketingowe, efekty kampanii będą mizerne (przy dość dużych nakładach finansowych). Jeszcze większe ryzyko wiąże się z tym, że na skutek nieprzewidzianych wydarzeń, ambasador może zacząć być źle odbieranym, a negatywne opinie na jego temat pociągną za sobą także pogorszenie się renomy i popularności bukmachera. Ambasadorowie przynoszą jednak z reguły na tyle znaczące korzyści, że bukmacherzy najczęściej akceptują ryzyko związane z ich angażem w promocję marki.
Kim są ambasadorzy firm bukmacherskich?
Na pewno bardzo często firmy organizujące zakłady bukmacherskie nawiązują współpracę w tym zakresie ze znanymi i popularnymi sportowcami. Czasem są to osoby, których kariera sportowa nadal trwa, jednak ambasadorzy bukmacherów to także dość często ci sportowcy, którzy już zakończyli swoją przygodę ze sportem zawodowym. Jest to zrozumiałe – mają oni więcej czasu na angażowanie się w marketing i promocję bukmacherów, ponadto mogą być bardziej zainteresowani dodatkowym źródłem dochodu.
Jako ambasadorowie bukmachera na pewno sprawdzają się powszechnie znani piłkarze, tacy jak Jerzy Dudek (współpracę z nim nawiązał Superbet), Peter Schmeichel (który był ambasadorem STS na Euro 2020) czy Kuba Błaszczykowski (jego współpraca z LVBet jest przykładem wieloletniej kooperacji sportowca z bukmacherem). Ale bukmacherzy równie chętnie widzą w roli swoich ambasadorów przedstawicieli innych sportów – kluczowe jest to, by byli oni dobrze rozpoznawalni i lubiani przez społeczeństwo. Wymienić można tak znanych zawodników, jak choćby koszykarz Marcin Gortat (z którym współpracę wizerunkową już na początku swojej działalności, czyli w 2021 r. nawiązał eWinner), skoczek narciarski Martin Schmitt (który został wybrany na ambasadora STS w związku z ekspansją bukmachera na rynki zagraniczne w 2019 r.), strongman Mariusz Pudzianowski (ambasador Betfan, który także wszedł w kooperację na początku działania bukmachera, czyli w 2019 r.) czy zawodnik MMA Jan Błachowicz (który dołączył do sporego już grona ambasadorów Superbet w 2021 r.).
Ambasadorowie firm bukmacherskich to nierzadko również tzw. eksperci sportowi, tacy jak dziennikarze i komentatorzy meczów znani szerokiemu gronu odbiorców przede wszystkim z telewizji. Z drugiej jednak strony w dzisiejszych czasach Internet i media społecznościowe, takie jak np. YouTube, to także miejsce, gdzie „rodzą się” osobowości cieszące się dużą popularnością wśród miłośników poszczególnych dyscyplin sportowych. Dlatego niejeden ambasador marki bukmacherskiej to youtuber czy innego rodzaju influencer, którego zasięgi są dla bukmachera gwarancją zwiększenia swojej rozpoznawalności. Nie sposób przy tym nie zauważyć, że znani z telewizji dziennikarze sportowi także bardzo często prowadzą popularne kanały czy profile w mediach społecznościowych – jednak najczęściej są one obserwowane czy subskrybowane przez mniejszą liczbę osób niż to się dzieje u najlepszych influencerów.
Jak ambasadorzy promują bukmachera?
Reklama z udziałem ambasadora marki
Pojawia się jednak pytanie, co dokładnie robi ambasador marki bukmacherskiej, a więc jakie zadania wchodzą w zakres jego ambasadorskich obowiązków. Wszystko zależy oczywiście od konkretnej umowy. Przede wszystkim ambasadorowie mają wspierać wizerunkowo firmę oferującą zakłady bukmacherskie, dlatego zawsze zobowiązują się do udzielania swojego wizerunku w kampaniach marketingowych bukmachera. Reklama z udziałem znanego sportowca, komentatora czy celebryty może mieć różny charakter – najczęściej ambasador pojawia się w spotach wideo, które emitowane są w telewizji, w kanałach VOD, na dużych portalach internetowych czy w mediach społecznościowych. Równie powszechnie ambasadorzy pojawiają się na bannerach reklamowych, które umieszczane są na stronie bukmachera i na jego profilach w social media, ponadto taka reklama pojawia się bardzo często na zewnętrznych stronach internetowych (zwłaszcza o tematyce sportowej) czy w prasie. Czasem promocja z wykorzystaniem wizerunku ambasadora marki obejmuje też kampanie outdoorowe.
Ambasadorzy aktywni w social media
Jednak coraz częściej marketing firm bukmacherskich obejmuje bardziej aktywne formy promowania marki i budowania jej rozpoznawalności. Po pierwsze niektórzy ambasadorzy aktywnie uczestniczą w dostarczaniu ciekawych i wartościowych treści, które zamieszczane są w kanałach prowadzonych przez bukmacherów w mediach społecznościowych, na ich stronach internetowych czy blogach.
Za przykład tego rodzaju intensywnej działalności posłużyć może uruchomiony w 2019 r. kanał na YouTube Etoto TV, na którym ówcześni ambasadorzy bukmachera Etoto, m.in. Mateusz Borek, Tomasz Smokowski, Roman Kołtoń i Edward Durda prowadzili wiele interesujących formatów o charakterze sportowo-rozrywkowym (np. „Quiz pod napięciem” czy „W Ringu”). Ambasadorowie marki mogą również w takich produkcjach przedstawiać swoje analizy przedmeczowe i typy na konkretne spotkania (przykładem może być youtubowy kanał bukmachera Fortuna i komentarze Tomasza Ćwiąkały dotyczące piłki nożnej czy Łukasza „Jurasa” Jurkowskiego – dotyczące MMA), omawiać najważniejsze niedawne wydarzenia ze świata sportu (jak Michał Pol w uruchomionym w 2022 r. programie „Dymy na Polu” w kanale Betclic na YouTube’ie), prowadzić wywiady z gośćmi (jak Jolanta Zasępa i Michał Bugno w programie „BezMasek” w kanale Superbet na YouTube’ie) itd. Poza tym ambasadorowie mogą np. promować bukmachera we własnych kanałach i profilach w mediach społecznościowych.
Ambasadorzy uczestniczą w akcjach bukmachera
Po trzecie ambasadorzy marki biorą czasem udział w najróżniejszych akcjach organizowanych przez bukmacherów. Przykładowo, kiedy w lipcu 2021 r. bukmacher Superbet otwierał w centrum Warszawy nowoczesny, luksusowy lokal przyjmowania zakładów bukmacherskich, event zaszczycili swoją obecnością jego ambasadorzy: Jan Błachowicz i Sławomir Peszko, a imprezę poprowadziła Jolanta Zasępa (także ówczesna ambasadorka bukmachera). Natomiast gdy w kwietniu 2022 r. Betfan dokonywał uroczystego otwarcia pubu bettingowo-sportowego w Jeleniej Górze, wydarzeniu towarzyszył online jego ambasador, Mariusz Pudzianowski.
Ambasadorowie mogą też zaangażować się w konkursy bukmachera i to nie tylko zachęcając do wzięcia w nich udziału. Dla przykładu, na zwycięzcę konkursu „Road to Katowice” zorganizowanego przez STS z okazji prestiżowego turnieju IEM 2022 w Katowicach czekały nie tylko cenne nagrody rzeczowe – ambasador marki Wiktor „TaZ” Wojtas (utytułowany zawodnik CS:GO) spędził też z wygranym jeden dzień w Spodku podczas IEM.
Czasem ambasadorzy biorą też udział w akcjach charytatywnych bukmachera. Dla przykładu 8 listopada 2020 r. Jerzy Dudek poprowadził drużynę Superbet w wirtualnej sztafecie (dystans maratoński) w ramach PZU Cracovia Maraton. Bukmacher Superbet podczas tej akcji specjalnej przekazał 10 tys. zł, za które zakupione zostały środki ochrony osobistej dla lekarzy i innych pracowników Szpitala Specjalistycznego im. Stefana Żeromskiego w Krakowie (celem akcji było wsparcie medyków w trudnym czasie pandemii). Z kolei eWinner i jego ambasador Marcin Gortat włączyli się w kwietniu 2021 r. w zbiórkę funduszy na terapię genową dla dziewczynki chorującej na SMA (rdzeniowy zanik mięśni) – nie tylko wsparli finansowo ten cel, ale też zaktywizowali do pomocy kibiców i graczy. Aktywność bukmacherów i ich ambasadorów na tym polu buduje oczywiście pozytywny wizerunek firmy bukmacherskiej i wzmacnia zaufanie do niej.
Ambasadorzy bukmacherów – niesztampowe pomysły
Bukmacherzy starają się angażować w swój marketing takie osoby, które kojarzą się ze sportem, są łatwo rozpoznawalne i cieszą się ogólnospołeczną sympatią i uznaniem. Jednak na polskim rynku zakładów bukmacherskich przewija się już sporo znanych twarzy, a dodatkowo niektórzy ambasadorzy po pewnym czasie „zmieniają barwy” (np. Michał Pol dał się poznać jako ambasador bukmachera Fortuna, Etoto i Betclic). Dlatego zdarza się, że jakaś firma organizująca zakłady bukmacherskie postanawia pójść w nieco innym kierunku, a jej promocja wychodzi poza współpracę z popularną gwiazdą sportu.
Jeden z nielicznych przykładów tego rodzaju przedsięwzięć marketingowych dotyczy bukmachera Betfan, który dość często stawia na niestandardowe rozwiązania – również jeśli chodzi o marketing. Kiedy w 2019 r. nowa na rynku firma bukmacherska podpisała umowę o współpracy z Mariuszem Pudzianowskim, uwzględniony w niej został także koń wyścigowy strongmana. Ogier zyskał imię Betfan i stał się nie tylko ambasadorem marki, ale też jedynym w Polsce bukmacherskim live brand hero. Marketing bukmachera wykorzystuje wizerunek konia szczególnie mocno w materiałach dotyczących oferowanych promocji i bonusów bukmacherskich.
Nieco wcześniej na podobny pomysł wpadł bukmacher forBET, który objął opieką szympansa Janusza z ZOO w Warszawie. Jako ambasador forBET Janusz udzielał swojego wizerunku na potrzeby promocji bukmachera, a także wspierał typerów przedstawiając swoje typy na zbliżające się mecze (tak jak to robiła słynna ośmiornica Paul czy słoń Leon).
Który bukmacher zaskoczy nas następnym razem i kim będzie kolejny intrygujący ambasador marki bukmacherskiej, to pozostaje sprawą otwartą. Jedno jest pewne – jeszcze niejedna reklama czy inna akcja promocyjna bukmachera będzie dla obserwatorów rynku zakładów bukmacherskich nie lada niespodzianką.