Bukmacherzy i sponsoring sportu
Sponsoring sportu to dziedzina intensywnie wykorzystywana przez legalne firmy bukmacherskie. Aktywne sponsorowanie polskich klubów, zawodników, organizacji sportowych, lig i różnego rodzaju wydarzeń sportowych pozwala bukmacherom budować pozytywny wizerunek marki i poszerzać możliwości promocji. Którzy bukmacherzy najmocniej wspierają polski sport? Poniżej zamieszczamy listę, na której zaprezentowane zostały wyłącznie legalne firmy bukmacherskie w Polsce – przy każdej z nich wymieniamy, jakie drużyny, rozgrywki czy imprezy sportowe sponsoruje dana firma bukmacherska.
Dnia 08.06.2022 roku firmy bukmacherskie były sponsorami m.in. następujących klubów sportowych i wydarzeń:
- Superbet: kluby piłkarskie Ruch Chorzów, GKS Tychy, Polonia Bytom, Górnik Zabrze.
- STS: reprezentacja Polski w piłce nożnej, kluby piłkarskie Jagiellonia Białystok, KKS Lech Poznań, Pogoń Szczecin, Zagłębie Lubin, Cracovia, Górnik Łęczna, siatkarska PlusLiga, Futsal Ekstraklasa, Fundacja Sport Twoją Szansą.
- Fortuna: Fortuna Puchar Polski w piłce nożnej, piłkarska Fortuna 1. Liga, kluby piłkarskie Legia Warszawa i Radomiak Radom, federacja MMA KSW, Polski Związek Narciarski, Playarena (amatorskie rozgrywki 6-osobowej piłki nożnej), High League (freak-fightowe gale MMA).
- Betfan: klub piłkarski Zawisza Bydgoszcz, Mariusz Pudzianowski i jego koń wyścigowy Betfan.
- Fuksiarz: Polska Federacja Padla.
- LV BET: kluby piłki nożnej WKS Śląsk Wrocław, Wisła Kraków, Wisła Płock, Garbarnia Kraków, Stal Mielec, Victoria Londyn, klub żużlowy Unia Leszno, organizacja e-sportowa Anonymo Esports.
- Betclic: klub piłkarski Piast Gliwice, federacje sztuk walki Fame MMA oraz Hype MMA, Snow Fest (festiwal sportów zimowych).
- TOTALbet: klub piłkarski Warta Poznań, Polski Związek Lekkiej Atletyki, klub siatkarski Aluron CMC Warta Zawiercie.
- ETOTO: –
- PZBuk: –
- Noblebet (bukmacher już nie istnieje): klub piłkarski Widzew Łódź.
- eWinner (bukmacher już nie istnieje): żużlowa eWinner 1. liga, piłkarska eWinner 2. Liga, żużlowa Speedway Ekstraliga, klub żużlowy KS Toruń, klub koszykarski Trefl Sopot.
Sponsoring sportu a prawo polskie
Dlaczego jednak to sponsoring sportu jest dla bukmacherów tak interesującym sposobem na promocję? Marketing oparty na sponsorowaniu np. klubu piłkarskiego czy gali MMA nie należy przecież do najtańszych rozwiązań. Odpowiedzi na to pytanie należy szukać także w ustawie o grach hazardowych. Okazuje się, że choć klasyczna reklama np. w telewizji czy radio nie jest zupełnie zabroniona, nałożone są na nią poważne ograniczenia. Obok obostrzeń dotyczących warstwy merytorycznej materiału reklamowego, bukmacherów obowiązuje zakaz reklamowania swoich usług w godzinach od 6.00 do 22.00. Trzeba przyznać, że ten przepis mocno ogranicza grono odbiorców, do których reklama zakładów bukmacherskich może dotrzeć, jednak ustawa przewiduje wyjątek od powyższej zasady. Ustawodawca określił bowiem, że jeśli reklama ma związek ze sponsorowaniem sportu przez danego bukmachera, to jest wyłączona spod zakazu emisji w mediach w godzinach 6.00 – 22.00, czyli może być prezentowana o dowolnej porze dnia czy nocy.
Co więcej, reklama bukmacherów nie jest też dozwolona w miejscach publicznych, ale sponsorowanie sportu działa tu tak samo jak w przypadku promocji w mediach. Mianowicie wyłączeniu podlegają imprezy masowe i sportowe, w przypadku których bukmacher sponsoruje daną imprezę, uczestniczącą w niej drużynę lub zawodników albo też związek sportowy, który jest związany z tą imprezą.
Sponsoring sportu – na czym to polega?
Firma bukmacherska, która zawiera umowę sponsoringową np. z klubem czy organizacją sportową, zobowiązuje się do finansowania lub współfinansowania działalności tego podmiotu. Tym, co daje bukmacher, są więc po prostu pieniądze. Oczywiście wartość takich umów może się bardzo różnić i zależy to od wielu czynników, np. pozycji w tabeli danej drużyny czy ligi, w jakiej gra, rodzaju sponsoringu (np. czy bukmacher zostaje sponsorem głównym, tytularnym czy „szeregowym”), ustalonego zakresu działań promocyjnych itp. Wysokość kwoty przewidzianej w umowie o sponsoring świadczy jednak często o wielkości spółki bukmacherskiej i jej potencjale rozwoju.
Dodajmy też, że nierzadko sponsorowanie wiąże się z różnymi akcjami aktywizującymi kibiców, które realizowane są przez bukmachera i wspierany przez niego podmiot. Dla przykładu bukmacher może organizować konkursy dla graczy, gdzie nagrodami są wejściówki na mecze sponsorowanej drużyny lub koszulki najlepszych zawodników. Firmy bukmacherskie tworzą też np. strefy kibica podczas ważnych wydarzeń sportowych i urządzają ciekawe eventy, jak quizy wiedzy o danej dyscyplinie sportowej w przerwach meczowych czy bicie rekordu Polski w głośności dopingu. Bukmacher przygotowuje najczęściej szerszą niż standardowo ofertę zakładów na mecze sponsorowanej drużyny, ligi itp. oraz specjalne bonusy i promocje bukmacherskie na te spotkania.
Bukmacherski sponsoring – jakie dyscypliny sportowe są wspierane?
Pierwszą rzeczą, jaka przychodzi na myśl, kiedy rozważamy sponsoring sportu w Polsce, są kluby piłki nożnej. Faktycznie, bukmacherzy wyjątkowo często inwestują środki w sponsorowanie drużyn piłkarskich, zwłaszcza tych występujących na wyższych szczeblach rozgrywek, ale na pewno się do tego nie ograniczają. Jeśli chodzi o inne dyscypliny sportowe, jakie chętnie wspierają firmy organizujące zakłady bukmacherskie, w Polsce sponsorowane są najczęściej takie popularne sporty, jak siatkówka, koszykówka, żużel czy skoki narciarskie.

Od pewnego czasu firmy bukmacherskie coraz częściej stawiają też na sponsoring e-sportu i MMA, czyli sportów, których popularność mocno wzrasta. Ale także dyscypliny sportowe, które są znacznie mniej znane, mogą liczyć na zainteresowanie bukmacherów – niektórzy z nich postawili na sponsorowanie tak niszowych sportów, jak np. padel, futsal czy amp futbol.
Jakiego rodzaju podmioty najczęściej sponsorują bukmacherzy?
Trzeba też dodać, że choć kluby sportowe są bardzo częstym obiektem zainteresowania bukmacherów, ich sponsoring obejmuje również innego typu podmioty. Przede wszystkim łakomym kąskiem dla każdego potencjalnego sponsora są zespoły stanowiące reprezentacje kraju – zwłaszcza, jeśli chodzi o najbardziej medialne dyscypliny sportowe. Reprezentacja Polski w piłce nożnej, siatkówce czy skokach narciarskich – to rzecz jasna bardzo chętnie wspierane drużyny. Bukmacherzy decydują się też na sponsorowanie pojedynczych zawodników i tu też sprawa jest oczywista – na takie kontrakty sponsorskie mogą liczyć tylko najlepsi sportowcy, którzy mają na koncie znaczące osiągnięcia.
Firmy bukmacherskie zostają też sponsorami lig (np. piłkarska Ekstraklasa, siatkarska PlusLiga, żużlowa Speedway Ekstraliga), turniejów (np. ESL Mistrzostwa Polski, Indywidualne Mistrzostwa Europy SEC) i ich polskich transmisji. Sponsorowanie sportu obejmuje także organizacje, takie jak np. Polski Związek Lekkiej Atletyki, KSW (federacja MMA) czy Polski Związek Tenisa. Ale to nadal nie wszystko – bukmacherzy nawiązują umowy sponsorskie z organizatorami różnego rodzaju wydarzeń i imprez sportowych o charakterze amatorskim (np. Runmageddon).
Sponsorowanie sportu przez bukmacherów – kto na tym korzysta?
Bukmacherzy
Oczywiste jest, że dla legalnych bukmacherów sponsorowanie sportu to w pierwszej kolejności sposób na zgodny z prawem i skuteczny marketing. Jednak promocja poprzez sponsoring sportowy działa nie tylko jak reklama, a więc pomaga budować i wzmacniać rozpoznawalność bukmachera. Realizacja idei wspierania rozwoju danego klubu czy nawet całej dyscypliny sportowej to bowiem takie narzędzie marketingu, które pracuje dodatkowo na zaufanie, sympatię i lojalność kibiców wobec danej firmy bukmacherskiej.
Zawodnicy, kluby, ligi, organizacje sportowe…
Korzyści dla sponsorowanych podmiotów są równie klarowne. Przykładowo dla klubu piłkarskiego sponsoring oznacza środki finansowe na prowadzenie i rozwój działalności, czyli na zakup niezbędnych urządzeń i dobrej jakości sprzętu sportowego, budowę czy modernizację potrzebnej infrastruktury, zatrudnienie świetnych szkoleniowców czy zawodników itp. Dzięki temu drużyna ma lepsze warunki do trenowania i rozwoju, co z kolei ułatwia osiąganie świetnych wyników, przechodzenie do wyższych lig oraz uzyskiwanie dzięki temu większego dochodu przez organizację. Perspektywy, jakie może otwierać przed sportowcami sponsoring, są więc nieprzecenione, zwłaszcza że alternatywnych źródeł przychodów w sporcie nie ma wcale tak wiele.
Kibice sportowi i gracze
Warto też podkreślić, że jeśli chodzi o sponsorowanie sportu przez firmy bukmacherskie, korzyści odnoszą też sami gracze obstawiający zakłady bukmacherskie. Jeśli bukmacher obejmie sponsoringiem np. rozgrywki ligowe, to najprawdopodobniej udostępni bogatszą ofertę zakładów na jej mecze. Ponadto na pewno będzie interesować go promocja informacji o sponsorowaniu nie tylko poprzez reklamy w mediach, ale też w swoich kanałach przekazu. Dlatego bukmacherzy tak często oferują graczom dedykowane bonusy na spotkania sponsorowanych podmiotów oraz organizują inne promocje (np. rankingi graczy obstawiających sponsorowaną ligę z atrakcyjnymi nagrodami).
Sponsorowanie sportu a gra u bukmachera
W zasadzie wszystko już jest jasne – sponsoring sportu przynosi różne korzyści zarówno stronom umowy sponsorskiej, jak i samym kibicom. Dla entuzjastów sportu najważniejszy jest oczywiście nie marketing, promocja i reklama bukmacherów, tylko dobro sportowców, drużyn czy organizacji sportowych. Na koniec trzeba więc zwrócić uwagę, że kibic, który ma do wyboru obstawianie u bukmachera, który angażuje się w sponsorowanie sportu i u takiego, który tego nie robi, nie powinien się długo zastanawiać. Wnosząc zakłady bukmacherskie u operatora będącego sponsorem klubu, któremu kibicuje, dokłada przecież swoją cegiełkę do jego sponsorowania.