Ministerstwo Finansów podało informacje na temat zmian w udziale szarej strefy online w polskim rynku hazardowym online. Przedstawiono też porównanie obecnego stanu rzeczy, z jakim mamy do czynienia w Polsce, do sytuacji innych państw Unii Europejskiej. Raport objął lata 2016 – 2019, a zaprezentowane informacje są zdecydowanie pomyślne.
Szara strefa w Polsce i w UE
Jeśli chodzi o całą branżę hazardową w Polsce, szara strefa zmalała aż 4-krotnie – z 79,4% w 2016 r. do 18,5% w 2019 r. Natomiast dane dotyczące rynku zakładów bukmacherskich są jeszcze lepsze – z poziomu 63,5% szara strefa zmalała do zaledwie 8,8%. Z kolei dla gier kasynowych dane wynoszą odpowiednio 100% (2016 r.) i 55,5% (2019 r.). Jak przedstawia się analogiczna sytuacja, jeśli chodzi o kraje UE? Tu udział nielegalnego hazardu online w ogólnym rynku hazardowym online również zmalał, jednak startując z poziomu 40,5% doszedł „tylko” do poziomu 26,5%. W przypadku zakładów wzajemnych udział szarej strefy online w UE spadł z 37,9% do 25,5%, a w grach kasynowych z 65,3% do 45,2%.
Wnioski Ministerstwa Finansów
Ministerstwo Finansów podkreśla nie tylko duży bezwzględnie, bo aż 4-krotny spadek udziału szarej strefy w rynku hazardowym online w Polsce. Resort zaznacza też, że od roku 2018 szara strefa w polskim internetowym rynku hazardowym jest niższa niż średnia innych państw unijnych. Poza tym MF wskazuje na skuteczność podjętych w ostatnich latach działań i samej nowelizacji ustawy o grach hazardowych, która przyjęta została 15 grudnia 2016 r. Rozwiązania, które wpłynęły na poprawę sytuacji rynku gier hazardowych w Polsce to tzw. rejestr domen zakazanych i powiązane z nim: blokada dostępu do stron z nielegalnymi grami hazardowymi oraz zakaz współpracy z działającymi nielegalnie podmiotami dla dostawców usług płatniczych. Z kolei dla gier hazardowych ogromne znaczenie miało też wprowadzenie monopolu państwa na organizowanie tychże gier przez internet. W efekcie szara strefa na rynku gier hazardowych online została radykalnie zmniejszona, a gracze korzystający z usług nielegalnych operatorów przeszli do tych licencjonowanych. Ponadto, jak zauważa Ministerstwo Finansów, korzystne zmiany na rynku internetowych gier kasynowych mogą być opóźnione, ponieważ legalne kasyno online zostało uruchomione dopiero pod koniec 2018 r.
Źródła i założenia badawcze
Dane podane przez Ministerstwo Finansów opracowane zostały na podstawie danych firmy „H2 Gambling Capital”, która zajmuje się badaniem światowych rynków gier hazardowych. Spółka koncentruje się przede wszystkim na „przychodzie netto”, rozumianym jako różnica między przychodami generowanymi przez gry hazardowe oraz wygranymi, które zostały wypłacone. Warto od razu wyjaśnić, że dla firmy badawczej „szara strefa” oznacza aktywność dotyczącą internetowych gier hazardowych występującą pomiędzy graczem a organizatorem hazardu „zlokalizowanym bądź regulowanym poza jurysdykcją”. W obliczeniach nie uwzględniono Luksemburga (tu hazard internetowy nie jest w ogóle regulowany) oraz Wielkiej Brytanii, Malty i Irlandii (w tych krajach nie potrzebna jest lokalna licencja na organizację gier hazardowych online).
Źródło: https://www.gov.pl/web/finanse/udzial-szarej-strefy-online-na-polskim-rynku-gier-hazardowych-online-na-tle-panstw-ue