F1 – zakłady bukmacherskie na Formułę 1. Jak obstawiać skutecznie? Dostępne wyścigi i rynki zdarzeń
Formuła 1 to wyjątkowo emocjonujący i dynamiczny sport, który także w Polsce ma rzesze fanów. Jednak przejście od entuzjastycznego oglądania rywalizacji bolidów do skutecznego obstawiania wyników wyścigów wymaga określonej wiedzy i umiejętności. Sprawdź, jakiego rodzaju zakłady bukmacherskie na F1 udostępniają legalni bukmacherzy oraz jak analizować wyścigi, by wybierać trafne typy. Formuła 1 może być też typowana na żywo – przeczytaj, jak grać w trybie live i gdzie oglądać transmisje. Z artykułu dowiesz się też, dla jakich zakładów oferowane są najciekawsze kursy na F1.
Obstawianie F1 – jakie rynki zdarzeń są dostępne?
Aktualnie na polskim rynku zakładów bukmacherskich działa wielu legalnych operatorów. Bukmacherzy, chcąc przyciągnąć nowych użytkowników i zatrzymać obecnych, starają się udostępniać bardzo urozmaicone zakłady bukmacherskie na różne dyscypliny sportowe, w tym na sporty motorowe i oczywiście ich królową, za którą powszechnie uznawana jest Formuła 1.
Obstawianie może więc dotyczyć bardzo różnych zdarzeń – nie tylko tego, kto wygra dany wyścig czy mistrzostwa, gdyż oferowanych jest też wiele interesujących zakładów pobocznych na F1. Kursy bukmacherskie bywają w niektórych przypadkach bardzo atrakcyjne, aczkolwiek prawidłowe typowanie wyniku może nie być łatwe. Przyjrzyjmy się więc, jakie są najczęściej udostępniane zakłady bukmacherskie – Formuła 1 to przecież sport, w którym wiele się dzieje.
F1 – zakłady bukmacherskie na zwycięzcę wyścigu
Niezależnie od tego, czy obstawiamy zakłady bukmacherskie na piłkę nożną, skoki narciarskie czy golfa, podstawową i najczęściej obstawianą opcją jest zakład na zwycięzcę spotkania. Nic więc dziwnego, że także w F1 zakłady bukmacherskie na to, kto wygra wyścig, są wyjątkowo popularne. Dla graczy, którzy rozpoczynają obstawianie Formuły 1, tego rodzaju zakłady to zdecydowanie dobry wybór, gdyż nie są one skomplikowane.
Co bardzo ważne, w F1 typowanie zwycięzcy nie musi dotyczyć jednie tego, kto będzie triumfował podczas danego wyścigu. Bukmacherzy często udostępniają też zakłady bukmacherskie na zwycięzcę kwalifikacji, a nawet na to, kto będzie najlepszy podczas sesji treningowych. W przypadku zakładów dotyczących tego, kto wygra kwalifikacje F1, zakłady bukmacherskie tego typu nazywane są też zakładami na zdobywcę pole position (gdyż zwycięzca kwalifikacji zajmuje w wyścigu pierwszą, czyli najlepszą pozycję startową).
F1 – zakłady bukmacherskie na zajęte miejsce
Zakłady bukmacherskie na F1 dotyczące zwycięzcy są z punktu widzenia statystyki trudniejsze do trafienia niż zakłady na zwycięzcę np. w piłce nożnej, gdyż pretendentów do wygranej jest tu znacznie więcej (podczas gdy klasyczny 1X2 w piłce nożnej to zakład 3-drogowy, gdzie dostępne są tylko 3 typy: wygrana gospodarzy, remis, wygrana gości). Jeśli więc chcemy zwiększyć szanse na poprawne typowanie F1, zamiast zakładu na zwycięzcę możemy obstawić zakład na to, jakie miejsce zajmie dany zawodnik – czy znajdzie się np. w TOP 3, TOP 6 czy TOP 10 wyścigu (lub też kwalifikacji albo treningu).
F1 – zakłady bukmacherskie na zwycięzcę mistrzostw świata
Jeśli chodzi o sport, jakim jest Formuła 1, zakłady bukmacherskie można też rzecz jasna obstawiać na triumfatora całego cyklu wyścigów. Gracze mogą obstawiać swoje typy na to, który kierowca zajmie pierwsze miejsce, czyli zbierze największą sumę punktów uzyskanych w poszczególnych wyścigach. Dodatkowo można stawiać zakłady bukmacherskie na to, który konstruktor (np. Ferrari, Williams, McLaren) okaże się zwycięski. W tym drugim przypadku na liczbę punktów zdobytych przez poszczególne zespoły składa się suma punktów jej obu kierowców.
F1 – zakłady bukmacherskie H2H
Zakłady Head to Head, czyli H2H to inna bardzo często wybierana przez typerów możliwość typowania wyników wyścigów F1. Obstawianie w tym przypadku polega na wskazaniu, który z 2 zawodników uzyska wyższy wynik w danym wyścigu czy całej klasyfikacji generalnej. Oczywiście gracz ma ograniczony wybór, ponieważ bukmacherzy udostępniają zakłady bukmacherskie H2H tylko dla wybranych par kierowców i trzeba podkreślić, że z reguły pary są dość wyrównane. Przykładowo faworyci zestawiani są ze sobą, a zawodnicy, którzy plasują się w danym momencie w środku stawki z tymi kierowcami, którzy zajmują podobne miejsca.
F1 – zakłady bukmacherskie under/over
Ogólnie zakłady bukmacherskie under/over (poniżej/powyżej) posługują się określoną linią i mogą dotyczyć różnych zdarzeń. W piłce nożnej gracze mogą obstawiać np. czy w meczu padnie więcej czy mniej bramek niż wskazana linia (np. 2.5) albo czy będzie więcej czy mniej rzutów rożnych (niż np. 8.5). W przypadku F1 typy bukmacherskie także mogą dotyczyć tego, czy rezultat wyścigu będzie powyżej czy poniżej wskazanego progu.
Takie zakłady bukmacherskie na Formułę 1 mogą po pierwsze dotyczyć tego, czy liczba zawodników, którzy ukończą wyścig przekroczy określoną linię czy też nie. Analogicznie możliwe jest obstawianie F1 poprzez zakłady na liczbę zawodników, którzy nie ukończą wyścigu. Bukmacherzy udostępniają też zakłady bukmacherskie under/over, w których należy wytypować, czy czas najlepszego okrążenia będzie krótszy czy dłuższy niż wskazuje wyznaczona linia. Co ważne, gracz nie musi określać wyniku konkretnego zawodnika – pod uwagę brane są wyniki wszystkich uczestników wyścigu.
F1 – zakłady bukmacherskie na najszybsze okrążenie w wyścigu
Tego rodzaju zakład jest bardzo interesujący, ponieważ trzeba wiedzieć, że najszybszy czas okrążenia w wyścigu niekoniecznie musi zostać uzyskany przez tego kierowcę, który finalnie wygra wyścig. Ważną informacją jest też to, że zawodnik, który przejedzie okrążenie w najlepszym czasie dostaje punkt do klasyfikacji generalnej mistrzostw świata, dlatego wielu uczestników wyścigu stara się, by ten dodatkowy punkt trafił na ich konto – nawet kosztem zajęcia gorszego miejsca w wyścigu. W tym celu niektóre zespoły stosują specjalne strategie, np. zawodnik może zatrzymać się na ponadprogramowy postój w boksie, aby zmienić opony na nowe, dzięki czemu jego wynik na kolejnym okrążeniu może okazać się najlepszy.
F1 – zakłady bukmacherskie na zespół
Jak widać, możliwe jest obstawianie wyników poszczególnych zawodników, trzeba jednak pamiętać o tym, że każda ekipa wystawia 2 kierowców. Dlatego zakłady bukmacherskie na kierowców to nie wszystko, co umożliwia graczom Formuła 1 – typowanie może bowiem dotyczyć też konstruktorów. Jak już wspomnieliśmy, można wnosić zakłady bukmacherskie na zwycięski zespół, czyli czy wyścig lub całe mistrzostwa wygra np. Ferrari, McLaren, Alpine itd.
Bukmacherzy przygotowują też inne zakłady bukmacherskie na konstruktorów, np. czy oba bolidy danego zespołu ukończą wyścig albo też zestawiają 2 teamy i udostępniają dla nich zakłady H2H (np. czy lepsze miejsce w wyścigu zajmie AlphaTauri czy Haas).
F1 – zakłady bukmacherskie długoterminowe
Jeśli chodzi o F1, kursy bukmacherskie na zwycięzcę całego cyklu wyścigów są przez bukmacherów wystawiane na długo przed finałem i mogą odnosić się zarówno do kierowców, jak i do zespołów. Podobnie długoterminowe zakłady bukmacherskie mogą dotyczyć dalszych miejsc, jakie zajmą w imprezie zawodnicy lub ich „stajnie”. Już na początku sezonu można też czasem obstawiać typy na F1 dotyczące tego, ile łącznie punktów zdobędzie wybrany kierowca lub cały team albo ile wyścigów wygra w sezonie dany zawodnik. Sezonowe zakłady bukmacherskie na F1 mogą też mieć postać np. zakładów H2H.
Formuła 1 – zakłady bukmacherskie innego typu
Niektórzy bukmacherzy przygotowują znacznie szerszą ofertę na F1 – zakłady bukmacherskie są oczywiście tym bardziej urozmaicone, im wydarzenie jest ciekawsze i bardziej prestiżowe. Przykładowo, zakłady bukmacherskie na Formułę 1 mogą dotyczyć tego, czy kierowca w ogóle zdobędzie jakiekolwiek punkty albo czy zostanie sklasyfikowany, który kierowca jako pierwszy odpadnie z wyścigu albo który pierwszy zjedzie na tzw. pit stop. Typowanie F1 może też dotyczyć np. tego, czy wszyscy uczestnicy wyścigu ukończą pierwsze okrążenie lub tego, który kierowca okaże się liderem po pierwszym okrążeniu.
Obstawianie Formuły 1 może również dotyczyć wydarzeń, które nie są związane z wynikami poszczególnych zawodników czy konstruktorów. Jak przykład podajmy zakłady bukmacherskie na to, czy w trakcie wyścigu albo kwalifikacji zostanie ogłoszona czerwona flaga lub też czy samochód bezpieczeństwa (safety car) pojawi się na torze.
Jak wybierać trafne typy na F1?
Powyższe zestawienie udowadnia, że w ramach omawianej dyscypliny sportowej można obstawiać bardzo różnorodne zakłady bukmacherskie. F1 na pewno nie jest jednak sportem, którego wyniki jest łatwo przewidzieć, ponieważ wpływ na nie ma mnóstwo czynników. Interesuje Cię Formuła 1? Typy bukmacherskie, o czym już zapewne wiesz, nie mogą być dobierane tylko na podstawie tego, jak szybki i niezawodny jest bolid zawodnika czy zespołu. Zanim wybierzesz swoje typy na F1, powinieneś dokonać szczegółowej analizy różnych zmiennych. Poniżej omawiamy, jakie kwestie są szczególnie godne uwagi.
Kierowca bolidu
Najbardziej zaawansowany technologicznie bolid daje kierowcy ogromną przewagę sprzętową, która może być nie do nadrobienia. Nie zapominajmy jednak, że umiejętności kierowców mają równie duże, a czasem nawet większe znaczenie. Nierzadko szanse na wygraną są dość wyrównane, a jeden, nawet niewielki błąd zawodnika może zadecydować o losie spotkania.
Dlatego też analiza związana z samymi kierowcami bolidów jest punktem obowiązkowym dla tych, którzy chcą jak najczęściej stawiać poprawne typy. Formuła 1 to sport, gdzie na pewno warto przeanalizować, czy dany zawodnik zajmuje aktualnie dość pewne, bezpieczne miejsce, czy może różnice punktowe między nim a głównym rywalem (rywalami) są niewielkie – to na pewno może mieć duże znaczenie dla przyjętej na wyścig strategii i zachowania kierowcy na torze.
Oczywiście ogromne znaczenie ma również to, z jakiego miejsca startowego kierowca będzie ruszać oraz to, jaka była kolejność na mecie w poprzednich wyścigach, ale i sezonach. Zdecydowanie warto poznać charakterystykę zawodnika, np. to, czy sprawnie zarządza ogumieniem, czy lepiej radzi sobie jako atakujący czy broniący itp. Typy powinny też uwzględniać relacje w zespołach, ponieważ niektóre teamy stawiają na liderów i jeśli zajdzie potrzeba, „drugi” kierowca może w olbrzymim stopniu przyczynić się do sukcesu „numeru jeden” swojej ekipy.
Tor wyścigu
Tor torowi nierówny i to jeden z powodów, dla których tak wielu fanów ma Formuła 1. Obstawianie powinno koniecznie musi uwzględniać specyfikę danego toru. Są tory szybkie, na których występuje dużo prostych fragmentów trasy i gdzie największe szanse na wygraną mają najszybsze bolidy. Jednak te najmocniejsze samochody niekoniecznie równie dobrze muszą sobie radzić na torach krętych, przebiegających przez miasta. Na tego typu torach dochodzi bowiem do większej liczby zderzeń i wykluczeń, a w takich warunkach nierzadko lepsze miejsca uzyskują kierowcy, którzy nie są w ścisłej czołówce. Do tego wszystkiego dochodzą kwestie indywidualnych upodobań i czucia „toru”. Warto wiedzieć, czy dany zespół osiągał wcześniej wysokie wyniki na konkretnym torze i jaki stosunek do toru ma kierowca bolidu.
Team ponad wszystko
Każdy konstruktor wystawia w wyścigu 2 kierowców, a ekipy na bieżąco ingerują w przebieg wyścigu, wydając kierowcom konkretne polecenia. Mogą np. zarządzić, że jeden z kierowców ma przepuścić kolegę z zespołu, jeśli w ich ocenie ma on większe szanse na wysoką lokatę. Ogólny interes teamu jest więc stawiany ponad interesy poszczególnych zawodników. Wspominaliśmy też, że polityka stosowana w zespołach może wyglądać różnie. Czasem jest demokratycznie, ale bardzo często jeden z kierowców pełni funkcję lidera, dla dobra którego w razie potrzeby należy poświęcić wyniki drugiego zawodnika. W związku z tym gracze obstawiający zakłady bukmacherskie na F1 powinni być zorientowani, jaki jest status danego kierowcy, bo nawet jeśli jest on w ostatnim czasie w wybitnej formie, ale ma nad sobą lidera teamu, z dużym prawdopodobieństwem na torze będzie musiał mu ustąpić.
Oczywiście w interesie drużyny jest, by kierowcy faktycznie grali zespołowo i mieli ze sobą dobre relacje, gdyż brak współpracy grozi gorszymi wynikami teamu. Ponadto ważne jest też, by drużyna np. dobrze wykorzystywała pit stopy służące zmianie opon czy potrafiła w optymalny sposób dobrać ogumienie dla bolidów. Dlatego warto śledzić informacje na temat funkcjonowania drużyny zarówno od strony jej profesjonalizmu, jak i relacji w nim panujących (np. ewentualnych konfliktów). Zgrany team to kolejny kluczowy element decydujący o tym, czy wyniki poszczególnych kierowców będą wysokie.
Warunki pogodowe
Kiedy sprawdzimy już wszystkie wymienione czynniki i wydaje się nam, że mamy pewne typy, F1 nadal może nas zaskoczyć i to z pozoru z błahego powodu – pogody. Jeśli warunki są sprzyjające, możemy mówić o przewadze lidera itp., jednak kiedy w dniu wyścigu nagle zacznie padać intensywny deszcz, wszystko może „stanąć na głowie”. W trudnych warunkach atmosferycznych nawet najlepsi kierowcy dość często zaczynają jeździć mocno asekuracyjnie, jednak są i tacy zawodnicy, którzy właśnie wtedy mogą pokazać, co potrafią.
Co więcej, śliski tor to zdecydowanie większe ryzyko kolizji i wyjazdu samochodu bezpieczeństwa. Dlatego także w przypadku tego sportu warto sprawdzić prognozy pogody, jeśli ma się zamiar obstawiać zakłady bukmacherskie. Formuła 1, tak jak wyścigi koni czy żużel, wygląda bowiem zupełnie inaczej, kiedy nawierzchnia toru jest sucha, a inaczej, kiedy jest śliska.
Formuła 1 – kursy bukmacherskie
Jak się okazuje, w tej dyscyplinie sportowej wcale nie jest tak łatwo wybierać poprawne typy. F1 jest jednak sportem wartym uwagi, ponieważ można tu znaleźć bardzo ciekawe kursy. Formuła 1, jeśli chodzi o zakłady bukmacherskie na zwycięzcę mistrzostw świata, na pewno posiada dość wysokie współczynniki, kiedy typowanie odbywa się na samym początku sezonu (przy czym, co zrozumiałe, kursy są wyższe dla zakładów na kierowcę niż na team). Oczywiście zakłady bukmacherskie długoterminowe mogą być dość ryzykowne, ponieważ na przestrzeni całego cyklu wyścigów wiele może się zdarzyć i trzeba mieć tego świadomość.
Co ciekawe, jeśli wraz z kolejnymi startami któryś z zawodników wychodzi na zdecydowane prowadzenie i zyskuje ogromną przewagę (jak np. Max Verstappen w 2022 r.), bukmacherzy czasem udostępniają zakłady bukmacherskie na zwycięzcę Mistrzostw Świata z wyłączeniem zdecydowanego lidera. Wtedy kursy na pozostałych zawodników oczywiście zostają obniżone, ale gracze zyskują szanse na typowanie ich „zwycięstwa” (czyli de facto tego, kto zostanie wicemistrzem świata). Wyższe kursy na F1 dostępne są też, jeśli typerzy obstawiają zakłady łączone, np. na najlepszego kierowcę i konstruktora.
Gracze, którzy dysponują specjalistyczną wiedzą, chętnie wybierają obstawianie wyników słabszych ekip biorących udział w F1. Typy bukmacherskie na faworytów (jak w innych sportach) mają bowiem niskie kursy, F1 opłaca się więc typować, przewidując, ile punktów przypadnie w udziale zawodnikom zajmującym słabsze pozycje w tabeli. Tu sytuacja jest dość płynna i dynamiczna, a kursy na F1 bardziej atrakcyjne, dlatego osoby dobrze zorientowane w aktualnej sytuacji mogą ustrzelić tu naprawdę korzystne kursy. Formuła 1 często obstawiana jest też przez wykorzystanie zakładów na Top 3, Top 6 czy Top 10 – tu oczywiście bukmacherzy również przygotowują wyższe kursy na F1 dla zawodników niżej notowanych.
Poza tym pamiętajmy, że poszczególni bukmacherzy narzucają na wystawianą ofertę kursową odmienne marże, dlatego jedni mają bardziej, a inni mniej atrakcyjne kursy. F1 nie jest tu wyjątkiem, dlatego obstawianie powinniśmy zawsze poprzedzić sprawdzeniem, który bukmacher ma aktualnie dla wybranego zdarzenia najlepsze kursy na F1.
Obstawianie F1 na żywo
Dla wprawnych graczy ciekawą opcją może też być oferta live, a więc taki sposób gry, kiedy już w trakcie wyścigu gracze stawiają na jego wyniki zakłady bukmacherskie. Formuła 1 jest sportem wybitnie dynamicznym i różne czynniki mogą w jednej sekundzie radykalnie zmienić wynik wyścigu. Typerzy, którzy potrafią odpowiednio szybko zareagować na takie zdarzenia, mogą tu trafiać świetne kursy. F1 wymaga jednak zachowania ogromnej czujności i zwracania uwagi na najdrobniejsze szczegóły.
Na pewno gracz musi uważnie obserwować zjazdy wszystkich bolidów do pit stopów, analizując je przy tym od strony strategicznej. Na bieżąco trzeba przysłuchiwać się rozmowom kierowców z szefami ich ekip, zważając na wszelkie newsy np. o problemach technicznych. Ta kwestia, czyli wszelkie ewentualne awarie czy niesprawności dotyczące opon lub innych elementów pojazdu powinny być też dostrzegane przez graczy w oparciu o obserwację jazdy i monitoring czasów kolejnych okrążeń (czyli analizy, czy dochodzi do skrócenia czasów czy ich wydłużenia).
Nie trzeba chyba dodawać, że jeśli nie mamy możliwości oglądania transmisji z wyścigów, w gruncie rzeczy niemożliwe jest ich typowanie. Formuła 1 niestety nie należy do sportów, które można oglądać bezpośrednio w niektórych serwisach bukmacherskich (stan na październik 2022 r.). Jednak legalni bukmacherzy stale poszerzają ofertę streamingu sportowego, dlatego być może już niebawem gracze w Polsce będą mogli jednocześnie obstawiać na F1 zakłady bukmacherskie online, jak i oglądać bezpłatnie przebieg wyścigów właśnie na platformie bukmachera. Póki co miłośnicy Formuły 1 mogą śledzić kolejne wyścigi w wybranych telewizyjnych kanałach sportowych i poprzez platformy streamingowe.
Tory Formuły 1 na świecie – XXI wiek
Poniżej znajduje się lista torów, na których wyścigi Formuły 1 odbywały się w XXI wieku (kolejność alfabetyczna).
- Albert Park Circuit – Melbourne, Australia
- Autodromo Enzo e Dino Ferrari – Imola, Włochy
- Autódromo Hermanos Rodríguez – Meksyk, Meksyk
- Autódromo Internacional do Algarve – Portimão, Portugalia
- Autódromo José Carlos Pace – São Paulo, Brazylia
- Bahrain International Circuit – Sakhir, Bahrajn
- Baku City Circuit – Baku, Azerbejdżan
- Buddh International Circuit – Wielka Noida, Indie
- Circuit de Barcelona-Catalunya – Montmeló, Hiszpania
- Circuit de Monaco – Monako
- Circuit de Nevers Magny-Cours – Magny-Cours, Francja
- Circuit de Spa-Francorchamps – Stavelot, Belgia
- Circuit Gilles Villeneuve – Montreal, Kanada
- Circuit of the Americas – Austin, USA
- Circuit Park Zandvoort – Zandvoort, Holandia
- Circuit Paul Ricard – Le Castellet, Francja
- Fuji International Speedway – Oyama, Japonia
- Hockenheimring – Hockenheim, Niemcy
- Hungaroring – Budapeszt, Węgry
- Indianapolis Motor Speedway – Speedway, USA
- Istanbul Park – Stambuł, Turcja
- Jeddah Corniche Circuit – Dżudda, Arabia Saudyjska
- Korea International Circuit – Yeongam, Korea Południowa
- Losail International Circuit – Lusajl, Katar
- Marina Bay Street Circuit – Singapur
- Miami International Autodrome – Miami, USA
- Mugello Circuit – Scarperia e San Piero, Włochy
- Nürburgring – Nürburg, Niemcy
- Red Bull Ring – Spielberg, Austria
- Sepang International Circuit – Sepang, Malezja
- Shanghai International Circuit – Szanghaj, Chiny
- Silverstone Circuit – Silverstone, Wielka Brytania
- Sochi Autodrom – Soczi, Rosja
- Suzuka International Racing Course – Suzuka, Japonia
- Valencia Street Circuit – Walencja, Hiszpania
- Yas Marina Circuit – Abu Zabi, Zjednoczone Emiraty Arabskie
Najbardziej utytułowani kierowcy Formuły 1 – XXI w.
W dziejach Formuły 1 pojawiło się wielu wyjątkowo utalentowanych kierowców. Poniżej przedstawiamy najbardziej utytułowanych zawodników, którzy startowali na torach F1 (lub nadal startują) w obecnym stuleciu.
- Lewis Hamilton
Podając za oficjalną strona Formuły 1 Hamilton to statystycznie najlepszy kierowca w historii Formuły 1. Brytyjczyk 7 razy wygrywał mistrzostwa świata F1, a 3-krotnie zostawał wicemistrzem. W rekordowym 2019 r. jeżdżąc w zespole Mercedesa, Hamilton odniósł 11 zwycięstw i 17 razy zajął miejsce na podium. Brytyjski kierowca wyrównał rekord tytułów mistrzowskich należący do Schumachera (7 tytułów) i pobił wiele innych rekordów F1 (np. najwięcej: zwycięstw, podiów, pole positions).
- Michael Schumacher
Niemiecki kierowca wyścigowy, który 7 razy zdobył mistrzostwo świata Formuły 1, a 5 razy wicemistrzostwo. Najlepszym sezonem był dla niego 2004 r., kiedy to startując w Ferrari aż 13 razy triumfował, a miejsce na podium wywalczył 15 razy. Na koncie Schumachera widnieje większość rekordów tej dyscypliny sportowej, m.in. rekord zdobytych tytułów mistrzowskich, a także tytułów mistrzowskich wywalczonych pod rząd czy najszybszych okrążeń.
- Sebastian Vettel
Inny bardzo utytułowany kierowca z Niemiec, który 4-krotnie uzyskał tytuł mistrza świata Formuły 1, 3-krotnie wicemistrza i drugiego wicemistrza F1. Najwięcej sukcesów odniósł w 2003 r. w teamie Red Bulla (z silnikiem Renault), kiedy to zwyciężył w 13 wyścigach, a w 16 zajął miejsce na podium.
- Fernando Alonso
Hiszpański kierowca wyścigowy, który 2-krotnie zdobył mistrzostwo świata Formuły 1, jeżdżąc w zespole Renault. Poza tym 3-krotnie sięgał po wicemistrzostwo, natomiast raz zajął w mistrzostwach świata F1 miejsce trzecie. Hiszpan nie ma tak wielu spektakularnych sukcesów jak wymienieni kierowcy, jednak styl jego jazdy i niezwykłe umiejętności sprawiają, że przez wielu ekspertów uznawany jest za jednego z najwybitniejszych jeźdźców F1 świata.
- Max Verstappen
Kierowca z Holandii, który jest jak na razie dwukrotnym mistrzem Formuły 1 (z 2020 i 2021 r. – zespół Red Bulla), a w 2 poprzednich sezonach zakończył mistrzostwa świata F1 na trzecim miejscu. W 2015 r. został najmłodszym kierowcą, który brał udział w wyścigu F1, na koncie ma też m.in. rekord najmłodszego kierowcy, który wykonał najszybsze okrążenie, zdobył miejsce na podium i zwyciężył wyścig Formuły 1.
Robert Kubica – Polak w F1
Robert Kubica to pierwszy i jak dotąd jedyny reprezentant Polski, który startował w wyścigach Formuły 1. W 2006 r. został zatrudniony przez BMW Sauber jako kierowca testowy, a podczas Grand Prix Węgier w tymże roku wystartował po raz pierwszy w Formule 1. Po raz pierwszy Robert Kubica wygrał wyścig F1 w 2008 r. podczas Grand Prix Kanady i przez jeden etap był liderem klasyfikacji generalnej mistrzostw świata F1. Całe mistrzostwa ukończył na 4. miejscu. Od 2010 r. jeździł w teamie Renault, wygrywając wyścigi 3 razy.
Nabierającą rozpędu karierę Polaka przerwał wyjątkowo groźny wypadek podczas rajdu Ronde di Andora w 2011 r., a powrót do sprawności wymagał długiej rehabilitacji. Później Robert Kubica uczestniczył w Rajdowych Mistrzostwach Świata, a od 2018 r. jeździ jako kierowca testowy w zespole Franka Williamsa.