Puchar 1000 goli
Polski Związek Piłki Nożnej oraz firma bukmacherska Fortuna, czyli sponsor tytularny Fortuna Pucharu Polski, w sezonie piłkarskim 2021/2022 przeprowadziły wyjątkową akcję pt. „Puchar 1000 goli”. W tej nietuzinkowej akcji wzięło udział kilkadziesiąt klubów piłkarskich z całej Polski, a głosowanie na najlepsze projekty spowodowało mobilizację ogromnej rzeszy miłośników lokalnej piłki nożnej. Natomiast 3 drużyny, które zgłosiły najlepsze projekty, otrzymały środki finansowe na ich realizację.
„Puchar 1000 goli” – bukmacher wspiera polski sport
Firmy organizujące zakłady bukmacherskie mają duży wpływ na to, jak wygląda sytuacja finansowa wielu klubów i organizacji sportowych w Polsce. Dzieje się tak, ponieważ bukmacherzy to bardzo często kluczowi sponsorzy rozgrywek czy poszczególnych drużyn sportowych.
Bukmacher Fortuna, jeden z największych legalnych operatorów zakładów bukmacherskich w naszym kraju, jest wyjątkowo aktywny na tym polu, a swoim wsparciem obejmuje przede wszystkim polską piłkę nożną. Firma bukmacherska Fortuna jest m.in. sponsorem Fortuna 1 ligi (od 2017 r.) i Fortuna Pucharu Polski (od 2020 r.).
Co godne pochwały, bukmacher Fortuna wychodzi poza ramy standardowego sponsoringu, niejednokrotnie organizując rozmaite akcje marketingowe i społeczne dedykowane środowisku kibicowskiemu i piłkarskiemu w Polsce. Jedną z ciekawszych i ważniejszych inicjatyw tego typu jest zakończony już konkurs „Puchar 1000 goli”.
Cel akcji „Puchar 1000 goli” i jej odbiorcy
„Puchar 1000 goli” to nieszablonowa inicjatywa, której celem było wsparcie polskiego sportu, przy jednoczesnym zaangażowaniu i zmotywowaniu do działania zarówno drużyn piłkarskich, jak i ich fanów. Warto podkreślić, że organizatorom chodziło o udzielenie finansowej pomocy dla ambitnych klubów wyłącznie z niższych lig, mianowicie z 4 ligi oraz lig dalszych. Jak podkreślano, pomysł na akcję zrodził się z chęci docenienia i wsparcia tych, którzy z pasją i zaangażowaniem, choć często poza zainteresowaniem głównych mediów i wielkich sponsorów, rozwijają polską piłkę nożną.
Wszystkie zespoły z tych niższych szczebli rozgrywkowych mogły zgłaszać swoje projekty do udziału w konkursie, a następnie na zgłoszone przedsięwzięcia można było głosować online. Najlepsze z pomysłów w 3 kategoriach: Infrastrukturalnej, Kibicowskiej i Społeczno-Kulturalnej, miały szansę na realizację dzięki środkom, jakie przeznaczył na tę akcję bukmacher Fortuna. Bardzo interesujący był też pomysł na to, w jaki sposób „zbierane” miały być pieniądze.
„Puchar 1000 goli” – pula nagród
Akcja „Puchar 1000 goli” opierała się na prostym, choć dość zaskakującym mechanizmie: za każdy gol „Czarnego Konia”, czyli drużyny uznawanej za teoretycznie słabszą, firma bukmacherska Fortuna wpłacała 1.000 zł do funduszu akcji. Dzięki temu im więcej bramek wpadło w każdym meczu Fortuna Pucharu Polski, tym bardziej pokaźna stawała się pula przeznaczona do podziału między zwycięzców konkursu. Dla ścisłości, „Czarnym Koniem” w danym spotkaniu był ten zespół, na którego zwycięstwo kursy bukmacherskie były wyższe (czyli jego wygrana była według bukmacherów mniej prawdopodobna). Podstawą były wyłącznie kursy, które w swojej ofercie zamieszczał bukmacher Fortuna.
Dodatkowo, zgodnie z regulaminem konkursu, w każdej z rund (czyli 1/32, 1/16, 1/8, 1/4 i 1/2 finału Fortuna Pucharu Polski), mógł być wybrany mecz lub mecze, dla których stawka zasilająca budżet akcji za każdego gola „Czarnego Konia” była zwielokrotniona.
Jak się okazało, postępując zgodnie z tym schematem, do finału Fortuna Pucharu Polski zebrano 62 tys. zł. Jednak na uczestników konkursu „Puchar 1000 goli” czekała miła niespodzianka. Tytularny sponsor Pucharu Polski, bukmacher Fortuna, postanowił nie czekać na rozstrzygnięcie ostatniego spotkania 68. edycji rozgrywek i po prostu znacząco zwiększył tę kwotę (o 22 tys. zł). Pragnąc docenić trud i pomysłowość uczestników konkursu oraz mając na uwadze atrakcyjność zgłoszonych projektów i mobilizację fanów do udziału w głosowaniu, bukmacher Fortuna ogłosił, że całkowity budżet inicjatywy wyniesie aż 90 tys. zł. Jak zauważył Leszek Haba, przedstawiciel firmy bukmacherskiej Fortuna, w ten sposób łatwiejsze stało się także podzielenie puli nagród na 3 zwycięzców z poszczególnych kategorii konkursowych.
Projekty klubów zgłoszone do „Pucharu 1000 goli”
Do udziału w konkursie mogły się zgłaszać kluby z niższych piłkarskich lig polskich (z 4 ligi i lig niższych). Zgłaszane projekty mogły dotyczyć szerokiego spektrum pomysłów – od inwestycji w sprzęt i obiekty sportowe, przez tworzenie platform komunikacyjnych dla kibiców, aż po działania na rzecz integracji i kultury lokalnej.
W formularzu zgłoszeniowym należało jednak wskazać, do której kategorii zalicza się zgłaszany projekt. Do wyboru były następujące opcje:
- Projekt kibicowski – projekt związany z działalnością sympatyków danej drużyny piłkarskiej. Przykładowo mogło to być stworzenie opraw meczowych, zorganizowanie wspólnego transportu dla kibiców na spotkania wyjazdowe, przygotowanie gadżetów kibicowskich itd. Dla przykładu opisaliśmy projekty, jakie w ramach tej kategorii zgłosił klub LKS Tęcza Miłomłyn i KS Dragoons Kraków.
- Projekt infrastrukturalny – projekt służący poprawie infrastruktury klubu. Mógł on obejmować np. remont boiska czy szatni zawodników, zakup sprzętu treningowego bądź meczowego itd. Przykładowe projekty zgłoszone w ramach tej kategorii opisane są w artykułach dotyczących wybranych klubów, np.: SKS Start Łódź, MKS Trzebinia, GLZS Zawisza Grzmiąca.
- Projekt społeczno-kulturalny – projekt, którego celem była promocja drużyny i piłki nożnej czy sportu w ogóle w lokalnej społeczności. Przykładowo zaliczać się tu mogło urządzenie wystawy na temat historii klubu, eventów dotyczących lokalnych tradycji lub historii drużyny itd.
Jak się okazało, konkurs „Puchar 1000 goli” spotkał się z ogromnym zainteresowaniem klubów z dalszych lig polskich. Ostatecznie zgłoszonych zostało do nich niemal 100 różnych projektów.
Głosowanie kibiców i sposób wyboru finalistów
Po zakończeniu etapu, w którym kluby zgłaszały swoje projekty, akcja „Puchar 1000 goli” weszła w kluczową fazę. Od 14 marca do 10 kwietnia 2022 r. na stronie internetowej inicjatywy każdy chętny mógł oddać swój głos. Z 1 adresu IP można było oddać po 1 głosie w każdej z 3 kategorii dziennie (infrastrukturalnej, społeczno-kulturalnej i kibicowskiej).
Warto odnotować, że kibice poszczególnych klubów bardzo zaangażowali się w działania promujące konkurs, nawołując innych do udziału w głosowaniu. Najwięcej szumu było oczywiście w mediach społecznościowych, ale apele mobilizujące sympatyków klubów pojawiały się też np. na kibicowskich portalach internetowych czy w lokalnej prasie. Same kluby również zachęcały swoich fanów do głosowania i to nie tylko przez kanały online. Np. MKS Polonia Warszawa przy wejściach na swój stadion zamieściła plakaty z kodami QR przypominające o głosowaniu.
Jednak głosy kibiców nie było rozstrzygające. Z każdej kategorii 2 kluby, które zebrały najwięcej głosów w ogólnodostępnym głosowaniu, przechodziły do finału konkursu. Drużyny te miały zapewnione specjalne zaproszenie VIP na finał rozgrywek Fortuna Puchar Polski. Natomiast jury konkursowe miało ostateczny głos i to ono decydowało, który klub otrzyma nagrodę finałową w danej kategorii, a więc który uzyska pieniądze potrzebne, aby zrealizować zgłoszony projekt.
Kluby uczestniczące w konkursie i ich projekty
Do udziału w konkursie „Puchar 1000 goli” zgłosiło się kilkadziesiąt klubów z różnych części Polski, z dużych miast i małych miejscowości, a także występujące na różnych poziomach ligowych. Dla przykładu swoje projekty zgłosiły takie kluby jak: Ruch Radzionków, MKS Polonia Warszawa, GKS Grunwald, GLZS Zawisza Grzmiąca, LKS Grom Różaniec, LKS Tęcza Miłomłyn, MKS Trzebinia, MKS Myszków, SKS Start Łódź, KS Pogoń Przyborów, KS Dragoons Kraków, GTS Błękitni Mąkolno, ZKS Stilon Gorzów, UKP Zorza Wilkszyn, Uczniowski Osiedlowy Klub Sportowy Zakrzów, Targówek 1953 Warszawa, Szreniawa Koszyce, Płomień Dębe Wielkie, Piasek Potworów, MLKS Polonia Środa Śląska i wiele innych.
Wśród projektów można było znaleźć najróżniejsze pomysły na to, jak sensownie wykorzystać środki finansowe, jakie firma bukmacherska Fortuna zamierzała przeznaczyć na wsparcie polskiej piłki nożnej niższego szczebla. Kluby chciały wykorzystać te pieniądze m.in. na: prace remontowe głównego boiska klubu, zakup i instalację oświetlenia na stadionie, stworzenie mobilnego centrum przygotowania motorycznego dla piłkarzy, zakup urządzeń do monitorowania zawodników podczas treningów i meczów, organizację miejskiego turnieju, w którym wziąć udział mógłby każdy chętny, międzynarodowego charytatywnego turnieju amatorskich drużyn piłkarskich, przygotowanie gadżetów klubowych dla miłośników klubu, maskotki klubowej itd.
Warto dodać, że niektóre kluby piłkarskie zgłaszały więcej niż 1 projekt, przygotowując osobne zgłoszenia w ramach 2 czy nawet 3 dostępnych kategorii konkursowych. Część z nich opisaliśmy w osobnych artykułach, dlatego po kliknięciu w nazwę klubu, można sprawdzić, jakie pomysły dotyczące rozwoju w różnych obszarach miały poszczególne drużyny piłkarskie: Ruch Radzionków (3 projekty), GKS Grunwald (3 projekty), LKS Grom Różaniec (2 projekty), LKS Piotrowice Świdnickie (2 projekty).
Zwycięskie kluby i projekty, które otrzymały finansowanie
2 maja 2022 r., tuż przed rozegraniem finału Fortuna Puchar Polski na PGE Narodowym przedstawiciele drużyn, które przeszły do decydującej fazy konkursu „Puchar 1000 goli”, starali się przekonać jury, że to ich projekty zasługują na wygraną. Do finału tej rywalizacji weszły kluby: Igloopol Dębica, MKS Polonia Warszawa, MKS Myszków, Grom Różaniec i Pogoń Miechów.
Jurorami byli reprezentanci: PZPN – dyrektor marketingu Grzegorz Stańczuk i rzecznik prasowy Kuba Kwiatkowski i bukmachera Fortuna – dyrektor marketingu Leszek Haba, a także Mateusz Święcicki – dziennikarz stacji Eleven Sports, który był ambasadorem akcji „Puchar 1000 goli”.
Jak wyglądała walka na ostatnich metrach tego wyścigu? Otóż:
- Kategoria infrastrukturalna: rywalizowały tu kluby Pogoń Miechów, Igloopol Dębica i MKS Polonia Warszawa. Finalnie wygrał klub ze stolicy, którego projekt polegał na zakupie specjalistycznego sprzętu służącego do szkolenia bramkarzy i treningu motorycznego (w tym do doskonalenia szybkości podejmowania decyzji). Więcej na temat tego projektu przeczytasz w tym artykule.
- Kategoria kibicowska: szansę na nagrodę miały kluby Igloopol Dębica, MKS Polonia Warszawa i MKS Myszków. W tej kategorii zwycięzcą okazał się MKS Myszków, który przedstawił plan stworzenia nowoczesnej telewizji klubowej, dzięki której fani drużyny zawsze będą na bieżąco z tym, co się dzieje w ich ulubionym klubie piłkarskim. Dowiedz się więcej o projekcie MKS Myszków, klikając tutaj.
- Społeczno-Kulturalna: nominacje do nagrody otrzymały drużyny Igloopol Dębica, MKS Polonia Warszawa i Grom Różaniec. Chociaż decyzja jurorów nie była jednogłośna, ostatecznie triumfował Igloopol Dębica i jego projekt pt. „Tuwima to my”. W ramach przedsięwzięcia zaplanowano urządzenie pikniku, którego celem była integracja lokalnej społeczności, w tym byłych i obecnych zawodników klubu, kibiców oraz pracowników klubu.
Firma bukmacherska Fortuna przyznała każdej ze zwycięskich drużyn czek o wartości 30 tys. zł. Ponadto organizatorzy akcji „Puchar 1000 goli” i Mateusz Święcicki obiecali, że odwiedzą te kluby z kamerą i udokumentują postępy w pracach nad realizacją zgłoszonych projektów.
„Puchar 1000 goli” – wpływ na polski sport i społeczności lokalne
Inicjatywa „Puchar 1000 goli” bukmachera Fortuna i PZPN nie była jedynie okazjonalnym wsparciem finansowym dla kilku klubów z niższych lig piłkarskich. Akcja pokazała, że sport może służyć takim celom, jak integracja społeczna, rozwój lokalny oraz promocja aktywnego, zdrowego trybu życia. Projekty realizowane przez zwycięskie kluby miały szansę nie tylko poprawić warunki treningowe i meczowe, ale również wzbogacić życie społeczności lokalnych.
Ciekawe jest też to, że „Puchar 1000 goli” stanowi dowód na to, że inicjatywy bukmacherskie mogą iść w parze z realnym wsparciem dla polskiego sportu. Bukmacher Fortuna pokazał, że odpowiedzialny biznes może generować pozytywne zmiany społeczne, wspierając rozwój i aspiracje na wielu poziomach. To także inspiracja dla innych firm i podmiotów, by poszukiwać nowych, kreatywnych sposobów na wsparcie i promowanie różnych dyscyplin sportowych. Należy mieć nadzieję, że w Polsce będzie się pojawiać coraz więcej takich inicjatyw, które będą wzmacniać polski sport, a przede wszystkim jego podstawy – kluby działające na szczeblach lokalnych.